shoutbOx

29 December 2011

IMPIAN ANAK MONYET

Seekor anak monyet bersiap-siap hendak melakukan perjalanan jauh. Ia merasa sudah bosan dengan hutan tempat hidupnya sekarang. Ia mendengar bahawa di bahagian lain dunia ini ada tempat yang disebut "hutan" di mana ia fikir akan mendapatkan tempat yang lebih "baik". 

"Aku akan mencari kehidupan yang lebih baik!" katanya. 

Orangtua si Monyet, meskipun bersedih, melepaskan kepergiannya. 

"Biarlah ia belajar untuk kehidupannya sendiri," kata sang ayah kepada sang ibu dengan bijak.

Maka pergilah si Anak Monyet itu mencari "hutan" yang ia gambarkan sebagai tempat hidup yang lebih baik. Sementara kedua orang tuanya tetap tinggal di hutan itu. Waktu terus berlalu, sampai suatu ketika, si Anak Monyet itu secara mengejut kembali kepada orang tuanya. Kedatangan anak monyet disambut gembira orang tuanya.


Sambil berpelukan, si Anak Monyet berkata, 

"Ayah, Ibu, aku tidak menemukan hutan seperti yang aku angan-angankan. Semua binatang yang aku temui selalu kehairanan setiap aku menceritakan bahawa aku akan pergi ke sebuah tempat yang lebih baik bagi semua binatang yang bernama hutan." 

"Malah, mereka mentertawakanku." sambungnya sedih. 

Sang Ayah dan Ibu hanya tersenyum mendengarkan si Anak Monyet itu. 

"Sehinggalah aku bertemu dengan Gajah yang bijaksana, ia mengatakan bahawa sebenarnya apa yang aku cari dan sebut sebagai hutan itu adalah hutan yang kita diami ini! " 

"Benar, anakku. Kadang-kadang kita memang memikirkan tentang hal-hal yang jauh, padahal apa yang diinginkan itu sebenarnya sudah ada di depan mata."
Begitulah jua dengan kita. kadang-kadang kita mengingginkan sesuatu yang kita fikirkan sempurna sedangkan yang terbaik telah pun berada di depan mata dan dalam genggaman kita. wallahu'alam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...